Julkaistu:  Kirjoittaja: Riikka Törnroos

Kuka tarvitsee selkokieltä?

”Selkokieli on hieno ja tärkeä asia”, sanovat monet ihmiset, joiden kanssa juttelen. Osa heistä jatkaa vielä: ”Vaikka minä itse en sitä tarvitse”.

Miksi monet haluavat korostaa, että he eivät tarvitse selkokieltä? Vaikka he ovat juuri kehuneet, että se on oikein hyvä ja tärkeä asia!

Onko niin, että silloin he paljastuisivat jotenkin vähemmän älykkäiksi tai osaaviksi?

Nyt paljastan sinulle salaisuuden: Minä tarvitsen selkokieltä. Ja väitän, että niin saatat sinäkin tarvita. Elämässä tulee vastaan tilanteita, jolloin on mahtavaa, että meillä on jotain niin hienoa kuin selkokieli.

Erään korkeasti koulutetun tuttavani lapsi sairastui aivan odottamatta. Sairauden oireet olivat hurjat. Tuttavani kertoi, että hän meni tilanteessa niin paniikkiin, ettei ymmärtänyt sanaakaan, mitä sairaalassa kerrottiin.

Jos ihminen menettää läheisensä, hän voi olla aivan poissa tolaltaan. Silloin ei pysty käsittämään kuin kaikkein selkeintä informaatiota.

Sairaalasta voi saada esimerkiksi ohjeen, jossa kerrotaan kuolemaan ja hautaamiseen liittyvistä asioista. Sairaalan obduktioavustaja kertoi, että usein ihmiset eivät edes muista saaneensa ohjetta. Yllätys on suuri, kun ohje löytyy laukusta viikko tai kaksi myöhemmin.

Satakunnan sairaanhoitopiiri tykkää selkokielestä ja uskaltaa sen myöntää. Meillä on verkkosivut, joiden sivuista suurin osa on kirjoitettu pelkästään selkokielellä. Vastaavaa tekstiä ei valitettavasti ole lainkaan kapulakielellä, eikä edes yleiskielellä. Moni Satakunnan sairaanhoitopiirin tärkein ja käytetyin potilasohje on myös kirjoitettu selkokielellä. Niistäkään ei ole saatavilla hankalampia kieliversioita.

Satakunnan sairaanhoitopiiri palkittiin vuonna 2015 Vuoden selväsanaisena. Palkintoperusteiden mukaan Satakunnan sairaanhoitopiirin toiminta selkokielisen tiedottamisen edistämiseksi on erittäin ansiokasta ja uraauurtavaa.

Jos uskallat tunnustaa, että sinäkin tarvitset tai tykkäät selkokielestä, käy kurkkaamassa Satakunnan sairaanhoitopiirin verkkosivut: www.satshp.fi.

 

Kirjoita kommentti

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.
Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).