Eduskuntavaalit 2023 selkokielellä
Eduskuntavaalit järjestetään keväällä 2023. Tältä sivulta löydät tietoa vaaleista selkokielellä. Kun klikkaat linkkiä, voit siirtyä suoraan tiettyyn aiheeseen:
- Eduskuntavaaleista lyhyesti
- Selkokielinen esite eduskuntavaaleista
- Puolueiden selkokieliset vaalimateriaalit
- Selkokieliset uutiset vaaleista.
Eduskuntavaaleista lyhyesti
Eduskuntavaaleissa suomalaiset valitsevat 200 kansanedustajaa eduskuntaan. Eduskunta päättää yhteisistä asioistamme. Se esimerkiksi säätää lait, joiden mukaan yhteiskunta toimii.
Vaaleissa eduskuntaan pyrkii monta ehdokasta. Ehdokkaat edustavat eri puolueita. Puolueet ajattelevat eri tavalla esimerkiksi siitä, kuinka paljon Suomen pitäisi käyttää rahaa koulutukseen, luonnon suojelemiseen ja maahanmuuttoon. Tutustu ehdokkaisiin ja puolueisiin ennen kuin äänestät.
Saat äänestää vaaleissa, jos täytät 18 vuotta viimeistään 2.4.2023. Sinun pitää myös olla Suomen kansalainen. Voit äänestää vaalipäivänä sunnuntaina 2.4.2023. Voit myös äänestää ennakkoon 22.–28.3.2023.
Selkokielinen esite eduskuntavaaleista
Selkokielisestä esitteestä löydät lisää tietoa vaaleista.
- Lataa tästä selkokielinen vaaliesite suomeksi (pdf).
- Lataa tästä selkokielinen vaaliesite ruotsiksi (pdf).
Selkokielisessä esitteessä kerrotaan lyhyesti vaaleista ja eduskunnasta, esimerkiksi
- kuka saa äänestää
- ketä voit äänestää
- miten äänestät vaaleissa.
Vaaliesitteet on julkaissut oikeusministeriö yhdessä Selkokeskuksen ja LL-Centerin kanssa.
Voit tilata esitteen ilmaiseksi tällä Webropol-lomakkeella.
Puolueiden selkokieliset vaalimateriaalit
Kannustamme puolueita kertomaan tavoitteistaan selkokielellä. Lisäämme tälle sivulle kaikki puolueiden vaalimateriaalit.
Selkokieliset uutiset vaaleista
Esimerkiksi Selkosanomat ja Ylen Selkouutiset kertovat vaaleista selkokielellä.
Selkosanomat
Selkosanomat-lehdessä on selkokielisiä uutisia vaaleista. Voit lukea lehteä ilmaiseksi osoitteessa selkosanomat.fi.
Selkosanomat kuvilla on Selkosanomien osio, jossa on tosi helppoja uutisia. Kuvat tukevat uutisten ymmärtämistä. Voit lukea Selkosanomien kuvauutisia osoitteessa selkosanomat.fi/kuva.
Ylen Selkouutiset
Voit katsoa televisiosta Ylen Selkouutiset. Näet Selkouutiset TV1-kanavalla maanantaista perjantaihin kello 16.40. Selkouutisia voi kuunnella myös Radio Suomesta joka päivä kello 21.12.
Voit lukea ja katsoa Ylen Selkouutisia ilmaiseksi myös Ylen nettisivuilla.
Uutisia vaaleista selkoruotsiksi
Lätta bladet -lehdessä on uutisia vaaleista selkoruotsiksi. Voit lukea lehteä ilmaiseksi osoitteessa lattabladet.fi. Myös Lätta bladetissa on kuvauutisia.
Voit kuunnella Ylen ruotsinkielisiä selkouutisia Radio Vegassa maanantaista perjantaihin kello 11.30. Uutiset voit kuunnella myös Yle Areenasta.