Ohjeita vaalivideon tekemiseen

Selkokeskus on tehnyt muutamia vaalivideoita, joissa on haastateltu maahanmuuttajia. Videoissa on pyritty noudattamaan selkoilmaisun periaatteita. Näitä ohjeita voi käyttää omien videoiden tekemiseen.

Miksi videoita?

Tarkoitus on kannustaa maahanmuuttajia äänestämään vaaleissa.

Millainen on videoiden rakenne?

Videoiden rakenne:

Haastateltavan esittely.

Kysymys – vastaus.

Kysymys – vastaus.

Kysymys – vastaus.

Kuinka pitkiä videot ovat?

Videot ovat 2‑3 minuutin mittaisia. Haastateltaville on esitetty 6‑8 kysymystä. Valmiissa videoissa on käytetty 2‑4 vastausta.

Mitä on tekstitetty ja puhuttu?

Selkoilmaisun periaatteiden mukaisesti kaikki puhe on tekstitetty. Kysymykset kuullaan puhuttuina ja nähdään teksteinä.

Kysymykset on äänitetty erikseen ja mahdollisimman selkeästi.

 Mitä laitteita tarvitaan?

Videot voi kuvata videokameralla, järjestelmäkameralla tai kännykkäkameralla. Äänitykseen kannattaa käyttää erillistä mikrofonia.

Missä videot on julkaistaan?

Videot on tarkoitettu julkaistaviksi ja levitettäviksi internetissä ja sosiaalisessa mediassa.

Mitä haastateltavilta voi kysyä?

– Miksi kannattaa äänestää?

– Mitä eduskunta tekee? Mistä asioista se päättää? (mainitse esimerkkejä)

– Mitä odotat ehdokkaalta?

– Mitä äänestäminen merkitsee sinulle?

Julkaistu: