HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Selkokeskus – suomeksi » Selkokielistä tietoa sähkökatkoista

Selkokielistä tietoa sähkökatkoista

Selkotunnus.

Joskus kotiin voi tulla sähkökatko. Silloin sähkölaitteet eivät toimi. Sähkökatko kestää yleensä vain hetken, mutta joskus se voi kestää kauemmin. Lue tältä sivulta, mistä saat selkokielistä tietoa sähkökatkoista. 

Selkokielinen ohje sähkökatkoihin

Ohjeessa kerrotaan, mitä sähkökatkon aikana tapahtuu ja miten voit varautua sähkökatkoon. Ohje on tehty Kehitysvammaliiton Tulevaisuutta luomassa -hankkeessa.

Papunetin nettisivuilla on selkokielinen ohje, jossa kuvat tukevat lukemista. 

Selkokieliset uutiset sähkökatkoista

Esimerkiksi Selkosanomat ja Ylen Selkouutiset kertovat sähkökatkoista selkokielellä.

Selkosanomat

Selkosanomat-lehdessä on selkokielisiä uutisia sähkökatkoista. Voit lukea lehteä ilmaiseksi osoitteessa selkosanomat.fi.

Selkosanomat kuvilla on Selkosanomien osio, jossa on tosi helppoja uutisia. Kuvat tukevat uutisten ymmärtämistä. Voit lukea Selkosanomien kuvauutisia osoitteessa selkosanomat.fi/kuva.

Ylen Selkouutiset

Voit katsoa televisiosta Ylen Selkouutiset. Näet Selkouutiset TV1-kanavalla maanantaista perjantaihin kello 16.40. Selkouutisia voi kuunnella myös Radio Suomesta joka päivä kello 21.12.

Voit lukea ja katsoa Ylen Selkouutisia ilmaiseksi myös Ylen nettisivuilla.

Uutisia sähkökatkoista selkoruotsiksi

Lätta bladet -lehdessä on uutisia sähkökatkoista selkoruotsiksi. Voit lukea lehteä ilmaiseksi osoitteessa lattabladet.fi. Myös Lätta bladetissa on kuvauutisia.

Voit kuunnella Ylen ruotsinkielisiä selkouutisia Radio Vegassa maanantaista perjantaihin kello 11.30. Uutiset voit kuunnella myös Yle Areenasta.

Julkaistu: