Selkokielistä tietoa sähkökatkoista

Joskus kotiin voi tulla sähkökatko. Silloin sähkölaitteet eivät toimi. Sähkökatko kestää yleensä vain hetken, mutta joskus se voi kestää kauemmin. Lue tältä sivulta, mistä saat selkokielistä tietoa sähkökatkoista.
Selkokielinen ohje sähkökatkoihin
Ohjeessa kerrotaan, mitä sähkökatkon aikana tapahtuu ja miten voit varautua sähkökatkoon. Ohje on tehty Kehitysvammaliiton Tulevaisuutta luomassa -hankkeessa.
- Voit avata selkokielisen ohjeen tästä linkistä (Verneri.net).
- Lisää tietoa ohjeesta on Verneri.netissä (sivu ei ole selkokielinen).
Papunetin nettisivuilla on selkokielinen ohje, jossa kuvat tukevat lukemista.
- Lisää materiaaleja on Papunetin Turvallisuus-sivulla (sivu ei ole selkokielinen).
Selkokieliset uutiset sähkökatkoista
Esimerkiksi Selkosanomat ja Ylen Selkouutiset kertovat sähkökatkoista selkokielellä.
Selkosanomat
Selkosanomat-lehdessä on selkokielisiä uutisia sähkökatkoista. Voit lukea lehteä ilmaiseksi osoitteessa selkosanomat.fi.
Selkosanomat kuvilla on Selkosanomien osio, jossa on tosi helppoja uutisia. Kuvat tukevat uutisten ymmärtämistä. Voit lukea Selkosanomien kuvauutisia osoitteessa selkosanomat.fi/kuva.
Ylen Selkouutiset
Voit katsoa televisiosta Ylen Selkouutiset. Näet Selkouutiset TV1-kanavalla. Selkouutisia voi kuunnella myös Radio Suomesta.
Voit lukea ja katsoa Ylen Selkouutisia ilmaiseksi myös Ylen nettisivuilla.
Uutisia sähkökatkoista selkoruotsiksi
Lätta bladet -lehdessä on uutisia sähkökatkoista selkoruotsiksi. Voit lukea lehteä ilmaiseksi osoitteessa lattabladet.fi. Myös Lätta bladetissa on kuvauutisia.
Voit kuunnella Ylen ruotsinkielisiä selkouutisia Yle Areenasta.