Selkokielistä tietoa Ukrainan sodasta

Selkotunnus.

Lue tältä sivulta lyhyesti selkokielellä, mistä Ukrainan sodassa on kyse. Sivulla kerrotaan myös, mistä saat lisää selkokielistä tietoa sodasta. Sivun lopussa neuvotaan, mistä löytää apua huoleen ja ahdistukseen.

Voit siirtyä tiettyyn aiheeseen, kun klikkaat linkkejä:

Ukrainan sodasta lyhyesti

Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24.2.2022. Venäjä on pommittanut monia Ukrainan alueita. Venäjän presidentti Vladimir Putin haluaa esimerkiksi, että Venäjällä on enemmän valtaa Ukrainassa. Suomi ja monet muut maailman maat tuomitsevat hyökkäyksen jyrkästi.

Hyökkäyksissä on kuollut sotilaita ja monia ukrainalaisia siviilejä. Siviilit ovat tavallisia ihmisiä, jotka eivät osallistu sotaan. Miljoonia ukrainalaisia on paennut kodeistaan muihin maihin, koska Ukrainassa ei ole turvallista.

Esimerkiksi Euroopan unioni ja Yhdysvallat yrittävät saada Venäjän lopettamaan hyökkäyksen. Ne ovat määränneet Venäjälle pakotteita, jotka ovat erilaisia rangaistuksia. Monet maat ovat määränneet esimerkiksi, että venäläiset lentokoneet eivät saa lentää niiden ilmatilassa.

Venäjän ja Ukrainan välit ovat olleet huonot jo monien vuosien ajan. Vuonna 2014 Venäjä valtasi Krimin niemimaan Ukrainalta.

Lisää selkokielistä tietoa Ukrainan sodasta

Esimerkiksi Selkosanomat ja Ylen Selkouutiset kertovat Ukrainan sodasta selkokielellä.

Selkosanomat

Selkosanomat-lehdessä on selkokielisiä uutisia sodasta. Voit lukea lehteä ilmaiseksi osoitteessa selkosanomat.fi.

Selkosanomat kuvilla on Selkosanomien osio, jossa on tosi helppoja uutisia. Kuvat tukevat uutisten ymmärtämistä. Voit lukea Selkosanomien kuvauutisia osoitteessa selkosanomat.fi/kuva.

Ylen Selkouutiset

Voit katsoa televisiosta Ylen Selkouutiset. Näet Selkouutiset TV1-kanavalla maanantaista perjantaihin kello 16.40. Selkouutisia voi kuunnella myös Radio Suomesta joka päivä kello 21.12.

Voit lukea ja katsoa Ylen Selkouutisia ilmaiseksi myös Ylen nettisivuilla.

Tietoa sodasta selkoruotsiksi

Lätta bladet -lehdessä on uutisia sodasta selkoruotsiksi. Voit lukea lehteä ilmaiseksi osoitteessa lattabladet.fi. Myös Lätta bladetissa on kuvauutisia.

Voit kuunnella Ylen ruotsinkielisiä selkouutisia Radio Vegassa maanantaista perjantaihin kello 11.30. Uutiset voit kuunnella myös Yle Areenasta.

Miten voit auttaa Ukrainaa?

Monet järjestöt keräävät rahaa, jolla ne auttavat Ukrainaa ja ukrainalaisia. Järjestöt vievät ukrainalaisille esimerkiksi ruokaa, vettä ja vaatteita. Kehitysvammaisten tukiliitto kerää rahaa kehitysvammaisten ihmisten auttamiseen. Jos sinulla on mahdollisuus, voit lahjoittaa rahaa esimerkiksi seuraaville järjestöille:

Järjestöjen nettisivut eivät ole selkokielisiä.

Apua ja tukea ahdistukseen

Ukrainan sota järkyttää ja pelottaa meitä kaikkia. Nyt on tärkeää, että kukaan ei jää yksin huoliensa ja ahdistuksensa kanssa. Jos haluat jutella ajatuksistasi ja tunteistasi, ota yhteyttä esimerkiksi seuraaviin tahoihin:

Kohdataan-some

Kohdataan-somessa voit jutella tunteistasi muiden kanssa. Kohdataan-some on turvallinen ja helppokäyttöinen palvelu, jossa on valvoja paikalla joka arkipäivä kello 9–15. Pääset someen osoitteesta kohdataan.fi (sivu ei ole selkokielinen).

Verkkokerttu kehitysvammaisille ihmisille

Verkkokerttu vastaa kehitysvammaisten ihmisten kysymyksiin selkokielellä. Kysymyksiä voi esittää Verneri.netin selkokielisillä nettisivuilla.

Kehitysvammaliiton neuvontapuhelin

Kehitysvammaliitto tarjoaa neuvontaa puhelimessa. Puhelimeen voivat soittaa kehitysvammaiset ihmiset, heidän läheisensä ja alan työntekijät. Voit soittaa puhelimeen maanantaisin kello 15–17 ja torstaisin kello 10–12. Numero on 09 348 09 348.

Kehitysvammaisten Tukiliitto

Kehitysvammaisten Tukiliitto on koonnut sivulleen vinkkejä, joiden avulla huolia voi käsitellä. Tutustu vinkkeihin Tukiliiton verkkosivulla.

Kirkon vammaistyö

Kirkon vammaistyöntekijät ovat kehitysvammaisia ihmisiä varten. Työntekijöitä on ympäri Suomea ja heitä voi pyytää käymään kotona, asumisyksikössä tai toimintakeskuksessa. Työntekijöihin voi ottaa yhteyttä sähköpostilla. Lisää tietoa vammaistyöstä ja työntekijöiden yhteystiedot kirkon verkkosivulla (sivu ei ole selkokielinen).

MIELI ry:n Kriisipuhelin

Jokainen voi soittaa MIELI ry:n Kriisipuhelimeen. Voit soittaa milloin tahansa, koska puhelin on auki koko ajan. Numero on 09 2525 0111. Lisää tietoa Kriisipuhelimesta Mieli ry:n nettisivuilla (sivu ei ole selkokielinen).

Papunetin kuvasivut

Papunetin kuvasivuilta löydät kuvilla tuettuja vinkkejä, joiden avulla pelottavia asioita voi käsitellä.

Sekasin-chat nuorille

Sekasin-chat on tarkoitettu nuorille. Siellä nuoret voivat puhua asioista, jotka painavat mieltä. Sekasin-chat on auki maanantaista perjantaihin kello 9–24 sekä lauantaina ja sunnuntaina kello 15–24. Pääset chattiin osoitteesta sekasin.fi (sivu ei ole selkokielinen).

Solmussa-chat aikuisille

Solmussa-chat on tarkoitettu aikuisille. Siellä aikuiset voivat puhua asioista, jotka painavat mieltä. Solmussa-chat on auki maanantaista torstaihin kello 15–19. Pääset chattiin Tukinetin verkkosivuilta (sivu ei ole selkokielinen).

Julkaistu: