Selkokieliset e-kirjat

Selkotunnus

Tältä sivulta löydät selkokielisiä e-kirjoja eli verkkokirjoja. E-kirjat ovat kirjoja, joita voit lukea esimerkiksi älypuhelimella tai tietokoneella. Jotkin selkokieliset e-kirjat ovat ilmaisia. 

Vain osa selkokirjoista on e-kirjoja. Suurin osa selkokirjoista on perinteisiä eli painettuja kirjoja. Jos haluat nähdä kaikki painetut selkokirjat, mene Selkokirjatietokanta-sivulle

Ilmaiset e-kirjat

Papunetin e-kirjat

Papunet-palvelussa on paljon selkokielisiä e-kirjoja, jotka eivät maksa mitään. Löydät sieltä esimerkiksi satuja, nuortenkirjoja ja tietokirjoja.

Pääset Papunetin e-kirjoihin tästä linkistä.

E-kirjasto

Voit lainata e-kirjoja ilmaiseksi E-kirjastosta. Jos haluat lainata kirjan, sinun täytyy kirjautua E-kirjastoon.

Muut ilmaiset e-kirjat

Lue myös muita ilmaisia e-kirjoja. Pääset kirjoihin suoraan, kun klikkaat linkkejä. 

E-kirjoja eri kustantajilta

Selkokielisiä e-kirjoja on eri palveluissa. Kun etsit niitä, kirjoita palvelun hakukenttään selkokirja tai tietyn kirjan nimi. Selkokielisiä e-kirjoja on esimerkiksi seuraavissa palveluissa:

Palvelut eivät ole selkokielisiä. 

Alla on esimerkkejä selkokielisistä e-kirjoista eri kustantajilta. Listalla lukee kirjan kirjoittaja, nimi ja selkomukauttaja. Kerromme myös, mistä löydät kirjan. Osan kirjoista voit lainata ilmaiseksi E-kirjastosta.

Avain

  • Takala, Tuija 2025: Vihreä on hyvä väri
  • Tiainen, Marja-Leena 2025: Lumi ja Leo

Löydät kirjat näistä palveluista: E-kirjasto, Bookbeat, Ellibs, Nextory ja Storytel.

Bazar

  • Boyne, John 2025: Poika raidallisessa pyjamassa. Kirjan on muokannut selkokielelle Tuija Takala.

Löydät kirjan näistä palveluista: E-kirjasto, Adlibris, Apple Books, Bookbeat, Ellibs, Google Play Store, Lukulumo, Nextory, Rakuten Kobo, Storia, Storytel ja Suomalainen kirjakauppa.

BoD

  • Hurme, Vuokko 2025: Kiepaus. Kirjan on muokannut selkokielelle Hanna Männikkölahti.
  • Ponteva, Katariina 2021: Pakkokeräily kuriin

Löydät kirjat näistä palveluista: Adlibris, Ellibs, Nextory ja Storytel.

Haamu

  • Hautala, Marko 2025: Kuokkamummo. Kirjan on muokannut selkokielelle Sanna-Leena Knuuttila.

Löydät kirjan näistä palveluista: Ellibs.

Hertta Kustannus

  • Arkko, Edith 2025: Aurora
  • Arkko, Edith 2025: Eino

Löydät kirjan näistä palveluista: E-kirjasto, Adlibris, Ellibs ja Suomalainen kirjakauppa.

Karisto

  • Tihinen, Mimmu 2021: Kalevin kesätarina

Löydät kirjan näistä palveluista: E-kirjasto, Adlibris, Bookbeat, Ellibs, Nextory, Storytel ja Suomalainen kirjakauppa.

Laatusana

  • Aho, Juhani 2023: Papin rouva. Kirjan on muokannut selkokielelle Tuija Takala. Löydät kirjan näistä palveluista: E-kirjasto ja Ellibs.
  • Canth, Minna 2022: Kolme novellia. Kirjan on muokannut selkokielelle Tuija Takala. Löydät kirjan näistä palveluista: Ellibs.
  • Jotuni, Maria 2024: Huojuva talo. Kirjan on muokannut selkokielelle Tuija Takala. Löydät kirjan näistä palveluista: Ellibs.
  • Kivi, Aleksis 2022: Kullervo. Kirjan on muokannut selkokielelle Tuija Takala. Löydät kirjan näistä palveluista: Ellibs.
  • Kotilainen, Lari 2022: Kielen elämä. Kirjan on muokannut selkokielelle Hanna Männikkölahti. Löydät kirjan näistä palveluista: E-kirjasto ja Ellibs.
  • Leino, Eino 2025: Seikkailijatar ja muita tekstejä. Kirjan on muokannut selkokielelle Tuija Takala. Löydät kirjan näistä palveluista: E-kirjasto ja Ellibs.
  • Runeberg, J.L. 2023: Hanna. Kirjan on muokannut selkokielelle Tuija Takala. Löydät kirjan näistä palveluista: Ellibs ja Laatusana.
  • Vuorikuru, Silja 2023: Käärme kainalossa ja muita tarinoita. Löydät kirjan näistä palveluista: Ellibs.

Oppian

  • Saint-Exupéry, Antoine de 2025: Pikku prinssi. Kirjan on muokannut selkokielelle Tuomas Kilpi.

Löydät kirjan näistä palveluista: E-kirjasto, Adlibris ja Ellibs.

Reuna

  • Hannula, Tuija 2022: Toppatakin alla on sydän
  • Knuuttila, Sanna-Leena 2019: Minä odotan sinua
  • Knuuttila, Sanna-Leena 2018: Ne lensivät tästä yli
  • Rinneoja, Jasu 2020: Kauno ja Sutki
  • Seppälä, Helena 2018: Tämä on minun lauluni

Löydät kirjat näistä palveluista: Adlibris, Bookbeat, Ellibs, Nextory, Storytel ja Suomalainen kirjakauppa.

Tammi

  • Ahti, Ilona ja Hakulinen, Daniela 2026: Tytöt tytöt tytöt. Kirjan on muokannut selkokielelle Satu Leisko.
  • Alongi, Katariina 2026: Hevoskallion kuiskaajat – Sanaton yhteys. Kirjan on muokannut selkokielelle Satu Leisko.
  • Alongi, Katariina 2026: Hevoskallion kuiskaajat – Näkymätön lahja. Kirjan on muokannut selkokielelle Satu Leisko.
  • Behm, Jukka 2026: Enkelin nyrkki. Kirjan on muokannut selkokielelle Mirjami Häkkinen.
  • Behm, Jukka 2026: Ihmepoika Leon. Kirjan on muokannut selkokielelle Mirjami Häkkinen.
  • Immonen, Helena 2025: Purppurausvan animaagit – Karakalin voima. Kirjan on muokannut selkokielelle Riikka Tuohimetsä.
  • Immonen, Helena 2026: Purppurausvan animaagit – Kokelaiden koitos. Kirjan on muokannut selkokielelle Riikka Tuohimetsä.
  • Immonen, Helena 2026: Purppurausvan animaagit – Zelenen salaisuus. Kirjan on muokannut selkokielelle Riikka Tuohimetsä.
  • Kolu, Siri 2026: Hohtavat. Kirjan on muokannut selkokielelle Satu Leisko.
  • Kontinen, Satu ja Rämö, Satu 2026: Lottalehto. Kirjan on muokannut selkokielelle Silja Vuorikuru.
  • Kontinen, Satu ja Rämö, Satu 2026: Kotikumpu. Kirjan on muokannut selkokielelle Silja Vuorikuru.
  • Nopola, Tiina ja Nopola, Sinikka 2026: Risto Räppääjä ja pullistelija. Kirjan on muokannut selkokielelle Satu Leisko.
  • Noronen, Paula 2026: Supermarsu ja valheiden vangit. Kirjan on muokannut selkokielelle Satu Leisko.
  • Parvela, Timo 2026: Paten jalkapallokirja. Kirjan on muokannut selkokielelle Satu Leisko.
  • Simukka, Salla 2026: Poika ullakolla, poika kellarissa. Kirjan on muokannut selkokielelle Satu Leisko.

Löydät kirjat näistä palveluista: E-kirjasto, Adlibris, Apple Books, Bookbeat, Ellibs, Google Play Store, Lukulumo, Nextory, Rakuten Kobo, Storia, Storytel ja Suomalainen kirjakauppa.

WSOY

  • Kyrö, Tuomas 2019: Mielensäpahoittaja. Kirjan on muokannut selkokielelle Ari Sainio.

Löydät kirjan näistä palveluista: E-kirjasto, Adlibris, Apple Books, Bookbeat, Ellibs, Google Play Store, Lukulumo, Nextory, Rakuten Kobo, Storia, Storytel ja Suomalainen kirjakauppa.

Lue myös

Julkaistu: