Selkokieliset oppimateriaalit
Tältä sivulta löydät selkokielisiä oppimateriaaleja eri oppiaineisiin. Sivulla on vain sellaisia materiaaleja, joilla on selkotunnus. Opetuksessa ja oppimisessa voi käyttää myös selkokielisiä tieto- ja kaunokirjoja, jotka ovat selkokirjatietokannassa.
Biologia, maantieto ja ympäristöoppi
- Jukka-Pekka Anttinen ym. 2024: Luen ja kuuntelen: Ympäristöoppi. Celia
- Hannele Cantell, Sara Horstia-Niemi ym. 2025: Kätkö 3 Oma – Alakoulun ympäristöoppi. Sanoma Pro
- Hannele Cantell, Sara Horstia-Niemi ym. 2025: Kätkö 4 Oma – Alakoulun ympäristöoppi. Sanoma Pro
- Heidi Fabritius, Sanna Jortikka ym., selkomukautus Riikka Tuohimetsä 2023: Selkokieliset tiivistelmät Maa 7–9 -kirjojen luvuista. Otava. Tiivistelmät ovat saatavilla Otavan Opepalvelussa > Maa 7–9 -digiopetusaineisto. Palvelua voivat käyttää henkilöt, jotka ovat tilanneet Otavan oppikirjoja tai e-oppikirjoja. Tiivistelmät löytyvät kirjan lukujen alta nimellä selkomukautettu tiivistelmäteksti.
- Maria Sjöblom 2013: Päivänselvää: Biologia ja maantieto. Kehitysvammaliitto / Opike
- Maria Sjöblom 2013: Päivänselvää: Ympäristö- ja luonnontieto. Kehitysvammaliitto / Opike
Digitaidot ja sosiaaliset taidot
- Sakari Kilkki 2020: Arkielämää. Toimintakortit nuorten arjen tilanteisiin. Kehitysvammaliitto / Opike
Englannin kieli
- Kaija Palojärvi, Ilona Ruiz ja Saara Seppäläinen 2024: English Words -opettajan aineisto (tulostettavat tehtäväliitteet ovat selkokieliset). Opetushallitus
Fysiikka ja kemia
- Martti Heinonen, Jukka Kohtamäki ja Mikko Korhonen 2019: Titaani fysiikka 1 E. Otava
- Martti Heinonen, Jukka Kohtamäki ja Mikko Korhonen 2019: Titaani fysiikka 2 E. Otava
- Martti Heinonen, Jukka Kohtamäki ja Mikko Korhonen 2020: Titaani fysiikka 3 E. Otava
- Helena Muilu ja Tommi Virtanen 2019: Titaani Kemia 1 E. Otava
- Helena Muilu ja Tommi Virtanen 2020: Titaani kemia 2 E. Otava
- Helena Muilu ja Tommi Virtanen 2020: Titaani kemia 3 E. Otava
- Maria Sjöblom 2012: Päivänselvää: Fysiikka ja kemia. Kehitysvammaliitto / Opike
Historia
- Lena Frilund ja Sakari Kilkki 2015: Päivänselvää: Historia. Kehitysvammaliitto / Opike
- Pertti Rajala 2014 [2002]: Suomen historia: selkosuomeksi. Kehitysvammaliitto / Opike
Kotitalous
- Maisa Saloniemi ja Eeva-Liisa Laakso 2024: Ruokaa hygieenisesti. Opetushallitus
- Riikka Tuohimetsä 2021: Päivänselvää: Kotitalous. Kehitysvammaliitto / Opike
Matematiikka
- Riitta-Liisa Göös ja Iiris Laitinen 2009: Arkimatikkaa. Kehitysvammaliitto / Opike
- Sakari Kilkki 2020: Arkimatikkaa: Raha, tablettisovellus. Kehitysvammaliitto / Opike
- Outi Toivonen ja Iiris Nikkinen 2025: Päivänselvää Matematiikka. Opike
Oppilaanohjaus
- Jaana Heikkinen, Muru Juurola ja Outi Santanen 2022: Spotti – opinto-ohjausta selkokielellä. Kehitysvammaliitto / Opike
Suomen kieli ja kirjallisuus
- Milja Ahtosalo, Virva Lehmusvaara, Kirsi Martikainen, Salla-Maaria Suuriniemi ja Kiti Szalai 2021: Ketterä 7–9. Yläkoulun suomi toisena kielenä ja kirjallisuus. Otava
- Iina Harju, Elisa Helin ym. 2023: Satuovien aapinen ja lukukirja (opettajan oppaissa on aapisen ja lukukirjan tarinat ja niiden selkoversiot tehtävineen). Edukustannus
- Elisa Helin, Elisa Hurmerinta ym. 2024: Mainio 3: Lukutaito (Mainion kirjallisuuskatkelmista on selkomukautukset). Edukustannus
- Elisa Helin, Elisa Hurmerinta ym. 2025: Mainio 4: Lukutaito (Mainion kirjallisuuskatkelmista on selkomukautukset). Edukustannus
- Lotta Ilmasti, Maarit Kostiander ym. 2025: Kielikopla 3 Oma käsikirja. Sanoma Pro
- Lotta Ilmasti, Maarit Kostiander ym. 2025: Kielikopla 3 Oma harjoituskirja. Sanoma Pro
- Maiju Mäki ja Maija Ahtiluoto 2025: Aimon aapinen. Opike
- Maija Ahtiluoto ja Maiju Mäki 2024: Taikasana (opettajan oppaan ja Huippuvelhot-lukukirjan tarinat ovat selkokielisiä). Opike
Terveystieto
- Sakari Kilkki 2020: Päivänselvää: Terveystieto. Kehitysvammaliitto / Opike
Uskonto ja elämänkatsomustieto
- Hanna Kervinen 2025: Päivänselvää Elämänkatsomustieto. Opike
- Elias Tanni 2022: Päivänselvää: Uskonto (alakoulu). Kehitysvammaliitto / Opike
- Elias Tanni 2022: Päivänselvää: Uskonto (yläkoulu). Kehitysvammaliitto / Opike
Yhteiskuntaoppi
- Lena Frilund 2021: Yhteiskunta ja minä – Perustietoa selkokielellä. Kehitysvammaliitto / Opike
- Sakari Kilkki ja Suvi Törrönen 2016: Päivänselvää Yhteiskuntaoppi. Kehitysvammaliitto / Opike
- Mats Österback 2011: Yhteiskunta 1: Perhe ja hyvinvointi. Kehitysvammaliitto / Opike
- Mats Österback 2011: Yhteiskunta 2: Oikeusvaltio Suomi. Kehitysvammaliitto / Opike
- Mats Österback 2012: Yhteiskunta 3: Raha ja talous. Kehitysvammaliitto / Opike
- Mats Österback 2012: Yhteiskunta 4: Valta ja vaikuttaminen. Kehitysvammaliitto / Opike
- Mari Elomäki, Sakari Kilkki ja Mats Österback 2011: Yhteiskunta 5: Työelämän aakkoset. Kehitysvammaliitto / Opike
- Tehtäviä Yhteiskunta-sarjaan, Opike