Selkosanomat ja Lätta bladet

Selkotunnus

Selkosanomat ja Lätta bladet ovat selkokielisiä sanomalehtiä. Ne ilmestyvät kahdeksan kertaa vuodessa. Neljä lehteä julkaistaan syksyllä ja neljä lehteä keväällä. Lehdissä on 20 sivua.

Julkaisemme Selkosanomia ja Lätta bladetia yhdessä ruotsinkielisen LL-Centerin kanssa.

Lehdissä on selkokielisiä uutisia seuraavista aiheista:

  • kotimaan ja ulkomaiden tapahtumat
  • viihde
  • kulttuuri
  • urheilu
  • arkipäivän asiat.

Selkosanomat ja Lätta bladet ovat poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumattomia uutislehtiä. Se tarkoittaa, että lehtien juttuja ei kirjoiteta minkään tietyn uskonnon tai puolueen näkökulmasta. Lehdissä on erilaisia näkökulmia.

Selkosanomilla ja Lätta bladetilla on uudistetut verkkolehdet, joissa on uusia uutisia joka viikko. Verkkolehtiä voi lukea ja kuunnella ilmaiseksi. Verkkolehdissä julkaistaan myös kuvauutisia, jotka tekee Papunet-verkkopalvelu.

Tilaa tai lue lehteä

Lukijat ovat tärkeimpiä!

Lehtien kielessä otetaan huomioon ihmiset, joille lukeminen on vaikeaa. Selkosanomia lukevat esimerkiksi

  • kehitysvammaiset ihmiset
  • maahanmuuttajat
  • suomalaiset, jotka asuvat ulkomailla
  • vanhukset
  • koululaiset.

Selkosanomat ja LL-Bladet kehittävät lehtiä lukijoiden palautteen avulla. Ne tekevät kyselyitä lukijoille ja tapaavat lukijoita säännöllisesti.

Selkolehtien toimittajat

Selkolehtiä tehdään suomeksi ja ruotsiksi. Lehden toimitukseen kuuluvat seuraavat ihmiset:

  • päätoimittaja Petri Kiuttu
  • toimittaja Kaisa Kaatra
  • taittaja Heidi Ahlström
  • toimittaja Maria Österlund (Lätta bladet)
  • toimittaja Betty Marschan (Lätta bladet).

Selkosanomiin ja Lätta bladetiin kirjoittaa myös joukko avustajia ja selkokielen asiantuntijoita. Periaatteemme on, että jokainen toimittaja kirjoittaa omalla äidinkielellään.

Lue lisää

Julkaistu: