Vuoden selväsanainen 2019

Kokemusasiantuntija Sami Virta on Vuoden selväsanainen 2019. Virta sai palkinnon, koska hän on edistänyt selkokielen käyttöä Suomessa.
Sami Virta on kehitysvammainen kokemusasiantuntija, joka hyötyy selkokielestä myös itse. Virta on puhunut selkokielestä monissa koulutuksissa. Lisäksi hän on kouluttanut lukutukia. Lukutuki on vanhus- tai vammaistyön työntekijä, joka auttaa ihmisiä lukemaan.
Virta sai palkinnon, koska hän on tehnyt hyvää työtä selkokielen parissa. Yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä valitsi palkinnon saajan.
– Sami Virta on puhunut selkokielestä koulutuksissa monta vuotta. Hän kertoo koulutuksissa, mihin hän itse tarvitsee selkokieltä. Hän kertoo myös, miksi selkokieli on tärkeää, Pimiä perustelee.
Virta haluaa puhua selkokielestä koulutuksissa, koska silloin hän saa tavata uusia ihmisiä. Myös toinen asia saa Virran puhumaan selkokielestä:
– Minulle on tärkeää, että voin tuoda kehitysvammaisen ihmisen ääntä kuuluviin. Uskallan puhua aika monen ihmisen puolesta, kun sanon, että selkokieli on monille erittäin tärkeää, Virta sanoo.
Kunniamaininnan saivat tiedekeskus Heureka ja Helsingin yliopiston Klaara-verkosto, joka edistää selkokielen tutkimusta.
Vuoden selväsanainen 2019 -tiedotteet
Vuoden selväsanainen_tiedote_07112019 (tiedote ei ole selkokielinen)
Årets klargörare 2019 Sami Virta (tiedote ei ole selkokielinen)
Lue myös
- Vuoden selväsanainen (sivu ei ole selkokielinen)
- Vuoden selväsanainen 2023
- Vuoden selväsanainen 2021
- Palkinnon saajat 1996 alkaen (sivu ei ole selkokielinen)