Selkokieli

Selkokieli on helppoa suomen kieltä. Selkokielessä asiat kerrotaan selkeästi. Selkokielessä on esimerkiksi tuttuja sanoja ja lyhyitä lauseita. Selkokieli sopii kaikille, joille lukeminen on vaikeaa.
Voit lukea selkokielellä erilaisia julkaisuja. Suomessa julkaistaan esimerkiksi selkokielisiä uutisia, kirjoja, nettisivuja ja esitteitä. Selkokielisissä julkaisuissa on selkotunnus. Sen avulla tiedät, että julkaisua on helppo lukea.
Kenelle selkokieli sopii?
Selkokieli sopii kaikille, joille lukeminen on vaikeaa. Suomessa on noin 800 000 ihmistä, jotka tarvitsevat selkokieltä.
Selkokieli auttaa esimerkiksi seuraavia ihmisiä:
- opiskelija, joka haluaa oppia suomen kieltä
- koululainen, jolle oppikirjat ovat liian vaikeita
- muistisairas ihminen, jonka on vaikea lukea.
Miksi selkokieli on tärkeää?
Jokainen lukee paljon erilaisia tekstejä joka päivä. Jos tekstit ovat liian vaikeita, monet ihmiset eivät ymmärrä niitä. Silloin heidän on vaikea elää itsenäistä elämää, esimerkiksi opiskella, tehdä töitä ja äänestää vaaleissa.
Selkokieli auttaa ymmärtämään tekstejä, joita jokainen lukee koulussa, töissä ja vapaa-ajalla. Jokaisella on oikeus saada tietoa, jota on helppo ymmärtää. Myös kirjat ja lukemisen ilo kuuluvat kaikille.
Selkokielen ohjeet
Selkokeskus julkaisee selkokielen ohjeita. Ohjeista on apua kaikille, jotka haluavat kirjoittaa tai puhua selkokieltä. Ohjeissa neuvomme myös, miltä selkokielinen julkaisu näyttää.
Lue lisää selkokielellä
Selkokeskuksen nettisivuilla on paljon tietoa selkokielestä. Osa nettisivuista on selkokielisiä. Lue myös muut selkokieliset sivumme, esimerkiksi seuraavat:
- Selkojulkaisut
- Selkokieliset oppaat, videot ja nettisivut aiheen mukaan
- Selkokieliset lehdet ja uutiset
- Selkokirjallisuus
- Uudet selkokirjat
- Mistä selkokirjoja saa?
Lue lisää yleiskielellä
Osa nettisivuista ei ole selkokielisiä. Niissä ei ole selkotunnusta. Lue lisää selkokielestä ja sen ohjeista: